کد خبر : 120232
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 ژانویه 2022 - 15:04

شاهین چگینی در گفتگو با عصر فرهنگ: هیچ کدام از وعده های داده شده عملی نشد / خانه تئاتر نماینده تئاتری ها نیست

شاهین چگینی در گفتگو با عصر فرهنگ: هیچ کدام از وعده های داده شده عملی نشد / خانه تئاتر نماینده تئاتری ها نیست
متاسفانه جامعه تئاتری از نبود همدلی و اتحاد رنج می برد. در همین مسئله کرونا دیدیم که سینمادارها همگی با هم متحد شدند و زیر بار تعطیلی سینماها نرفتند و این اتحاد هم موثر بود. جای چنین اتحادی در جامعه تئاتری خالی است..

عصر فرهنگ؛ سرویس تئاتر- شیوع ویروس کرونا تاثیرات نامطلوب زیادی بر همه کسب و کارها گذاشت؛ در این میان تئاتر یکی از عرصه هایی بود که بیشترین آسیب را دید. اگرچه بخشی از این آسیب ها جزو عوارض طبیعی و شرایط اجتماعی بود که این بیماری به وجود آورد، اما دلسوزان تئاتر معتقدند که بخش قابل توجهی از آسیب ها بیش از آن که به خاطر ویروس کرونا باشد، به دلیل سوءمدیریت مسئولان ذیربط تئاتر بوده است. شاهین چگینی، مدیر تماشاخانه استاد مشایخی و یکی از منتقدان جدی سوء مدیریت در عرصه تئاتر است که از همان ابتدای دوران کرونا یک تنه در برابر تصمیمات نادرست ایستاد. او در حال حاضر نمایش «اسپانیایی» نوشته یاسمینا رضا را به روی صحنه برده که این کار در ادامه دوکار دیگر از همین نویسنده یعنی «بلافیگورا» و «خدای کشتار» محسوب می شود. در ادامه پرونده تجارب تئاتری در دوران کرونا به سراغ وی رفتیم تا ضمن گفتگو درباره این نمایش، از تجارب این تماشاخانه در دوران کرونا بیشتر بدانیم.

مختصری درباره کار «اسپانیایی» توضیح دهید و علت آن که این کار از یاسمینا رضا را انتخاب کرده و به روی صحنه بردید؟

ما نمایشنامه ها را به صورت نویسنده محور برای تمرین و اجرا انتخاب می کنیم. یعنی با چند نفر از دانشجویان خودم در دانشگاه هنر هربار به سراغ یک نویسنده می رویم و چند اثر از او را تا جایی که امکان پذیر باشد، انتخاب کرده و با بچه ها تمرین می کنیم. اکثر بچه ها تازه کارشان را آغاز کرده اند و پروسه تمرین نمایش ها معمولاً یک سال طول می کشد. یاسمینا رضا هم یکی از کسانی بود که از قبل به سراغش رفته بودیم و آثاری از او را برای اجرا انتخاب کرده بودیم. روی چند تا از متن های او شامل «بلافیگورا»، «خدای کشتار» و «زندگی ضرب در سه» قبلا کار کرده بودیم و حالا هم که نمایش اسپانیایی ها را از او به روی صحنه برده ایم. با این کار آخر پرونده کارهای یاسمینا رضا بسته شد و به سراغ شخص دیگری خواهیم رفت.

برای اجرای بعدی مشخص است که می خواهید به سراغ چه نمایشنامه هایی بروید؟

بله، پرونده بعدی تراژدی های یونان است که سه نمایشنامه مده آ، الکترا و آنتیگونه را به همین شیوه قرار است با بچه ها تمرین کنیم و تا سال آینده آماده می شود که روی صحنه برود. کار ما به صورت کارگاهی انجام می شود و بچه ها هزینه ای پرداخت نمی کنند و اگر شرایط اقتصادی مساعد باشد حتی دستمزد هم به آنها پرداخت می شود.

e1641987123667 edited - شاهین چگینی در گفتگو با عصر فرهنگ: هیچ کدام از وعده های داده شده عملی نشد / خانه تئاتر نماینده تئاتری ها نیست

دوران کرونا و پیامدهای آن چه تاثیری بر کار شما داشت؟ آیا حمایتی از سوی دولت انجام شد و وعده های داده شده در این رابطه تحقق پیدا کرد؟

متاسفانه در دوران کرونا آسیب های زیادی به تماشاخانه های خصوصی وارد شد؛ به خصوص تماشاخانه هایی که ملک استیجاری دارند. تماشاخانه ما هم ملکش استیجاری است و به همین خاطر با مشکلاتی مواجه بودیم. البته این مشکلات برای بعضی تماشاخانه ها که مالک ها با آنها همکاری نکردند بیشتر بود، به طوری که به تعطیلی دو سالن منجر شد. همکاری مالک هایی هم که همکاری می‌کردند، به گونه‌ای نبود که از آنها بتوان توقع مالی بتوان داشت. در رابطه با کمک هایی که از سوی دولت قرار بود پرداخت شود، متاسفانه علی رغم وعده هایی که داده شد، هیچگونه اقدامی صورت نگرفت. من خودم به شخصه با هرجایی که امید نتیجه داشتم، صحبت کردم؛ از جایگاه شخصی خودم نامه نگاری کردم، جلساتی با نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس داشتم؛ هم با مسئولین قدیم صحبت کردیم و هم با مسئولین جدید. از طرف مجلس به وزیر نامه زده شد که نسبت به بخش خصوصی مساعدت‌هایی صورت گیرد. چون دستاورد تماشاخانه‌های خصوصی دستاوردی ۱۲ سال است و حالا حیف است که به خاطر مسئله کرونا و شیوع این بیماری دچار آسیب شود. ولی متاسفانه هیچکدام از وعده هایی که داده شد عملی نشد. در سال گذشته فهرستی از تماشاخانه های خصوصی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی معرفی شدند؛ اما این وام قرض الحسنه نبود و سود ۴ درصد برای آن درنظر گرفته شده است. ما توقع داشتیم بخشی از هزینه‌های ما در قالب وام های بلاعوض تامین شود؛ چون وقتی اعلام می شود که تماشاخانه تعطیل است، اگر به وامی بدهند که نیاز به بازپرداخت داشته باشد نه تنها فایده ای ندارد بلکه خودش هزینه ای به هزینه های تماشاخانه اضافه می کند. به همین خاطر این وام ها باید بلاعوض باشند تا جنبه حمایتی شان موثر باشد.

الان محدودیت ظرفیت تماشاگرها برداشته شده، درست است؟

بله به تازگی محدودیت ظرفیت ها برداشته شده است. همان اوایل کرونا زمانی که تصمیم گرفتند ظرفیت های تئاتر محدود شود و مدتی هم تماشاخانه ها تعطیل شوند، من زیر بار نرفتم و مقاومت کردم. بعد از آن نیز بعضی از دیگر از دوستان مقاومت کردند. بسیاری از شغل های دیگر تعطیل نشده بودند، اما برای تئاتر محدودیت هایی در نظر گرفتند. در صورتی شغل های دیگری که وضعیتی مشابه تئاتر داشتند، به کار خود ادامه دادند. در طول این مدت به تماشاخانه های خصوصی لطمه های زیادی وارد شد. در شرایطی که تمام رستوران‌ها، پاساژها، کافه ها و مشاغل باز بودند به یکباره اعلام کردند که تئاتر تعطیل است. انگار فقط زورشان به تئاتر می‌رسید، حتی سینماداران هم در برابر تعطیلی مقاومت کردند اما مدیر تئاتری ما تنها کارش اطلاع رسانی و اخبار شده است. در صورتی که می بایست برای حل مشکلات و پیشگیری از مشکلات بعدی تدابیری می اندیشیدند. متاسفانه وضعیت به گونه ای است که انگار می خواهند تئاتر را با خود تئاتر و تئاتری ها تضعیف کنند.

یکی از پدیده هایی که در چند سال اخیر در فضای تئاتر بسیار رواج یافته، برگزاری کارگاه های از ایده تا اجرا است؛ نظر شما درباره این کارگاه ها چیست؟

بله متاسفانه این کارگاه ها هم یکی دیگر از مشکلات امروز عرصه تئاتر هستند. برخی افراد با از عطش جوان ها برای بازیگری و دیده شدن سوء استفاده می کنند و با برگزاری چنین کارگاه هایی هم به آنها و به کیفیت فضای تئاتر آسیب وارد می کنند. متاسفانه از طرف نهادهای مرتبط با تئاتر نیز نظارتی بر کیفیت کارها صورت نمی گیرد. در حال حاضر کار نهادهای ناظر تنها این شده که مراقب باشند لباس و موی بازیگران باشند و یا اینکه بازیگران در دیالوگ ها چه می گویند و چه صحبت هایی رد و بدل می شود. به جز این موارد دیگر نظارتی روی کیفیت کارها وجود ندارد و به نظر می رسد که فضای تئاتر به حال خود رها شده است. اطلاع دارم که بعضی از همین کسانی که کارگاه های از ایده تا اجرا را برگزار می کنند، خودشان حتی در یک کارگاه هم شرکت نکرده اند؛ یعنی دوره های لازم را نگذرانده اند و حالا اقدام به برگزاری دوره برای دیگران می کنند.

به عنوان نکته پایانی اگر مسئله ای هست که فکر می کنید باید مورد توجه قرار بگیرد بفرمایید.

متاسفانه جامعه تئاتری از نبود همدلی و اتحاد رنج می برد. در همین مسئله کرونا دیدیم که سینمادارها همگی با هم متحد شدند و زیر بار تعطیلی سینماها نرفتند و این اتحاد هم موثر بود. جای چنین اتحادی در جامعه تئاتری خالی است و متاسفانه اهالی تئاتر با یکدیگر همدل نیستند. خانه تئاتر مشخص نیست که چه کار دارد می کند. اگر این نهاد نماینده تئاتری ها نباشد پس چه فایده ای دارد؟ خانه تئاتر باید مشکلات صنفی جامعه تئاتر را حل کند. اما در طول این مدت کرونا هیچ اقدامی برای حمایت از تماشاخانه ها و تئاتر انجام نداده است. اگر قرار نیست عملکرد موثری از این نهاد ببینیم خب بهتر است که تعطیل شود.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.