کد خبر : 136479
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 آوریل 2022 - 8:30

رابین هود یا لوطی؟ / نقد مرضیه بهرامی برومند بر فیلم «خاتون»

رابین هود یا لوطی؟ / نقد مرضیه بهرامی برومند بر فیلم «خاتون»
فیلم «خاتون» یک شوخی با تاریخ مردان و زنان مبارز ایران است که کارگردان با گستاخی تمام به خود اجازه داده تماشاگر را ناآگاه و بیسواد در نظر بگیرد..

عصر فرهنگ؛ مرضیه بهرامی برومند (نویسنده و منتقد) – تاریخ سینمای ایران، فیلم‌های پرخرج بسیاری به خود دیده است، آثاری که با سر و صدای بسیار بر پرده آمد و تنها وجه تمایزشان با فیلم‌های دیگر در مقدار پولی است که برایشان دور ریخته اند؛ پولی که به وسیله آن کوشیده‌اند با کج سلیقگی و بی دانشی بر بی هنری‌شان سرپوش های پر زرق و برق  بگذارند‌

فیلم «خاتون» یک شوخی با تاریخ مردان و زنان مبارز ایران است که کارگردان با گستاخی تمام به خود اجازه داده تماشاگر را ناآگاه و بیسواد در نظر بگیرد

بزرگترین مشکل فیلمنامه که حاصل پژوهش تاریخی نیست و حاصل سلیقه شخصی و دلبخواهی کارگردان است، اینکه شخصیتهای فیلم بازنمایی کننده شخصیت‌های تاریخی نیستند بلکه تحت تاثیر تصور کارگردان از فیلمهای غربی قرار دارد، کارگردان کمترین ارتباطی با تاریخ ایران ندارند و لزومی بر پژوهش و مطالعه آن در خود ندیده است.

negar javaherian and ashkan khatibi in first khatoon s plan 1024x576 - رابین هود یا لوطی؟ / نقد مرضیه بهرامی برومند بر فیلم «خاتون»

میرسعید مولویان بازیگر خوبی که در سریال #خاتون در کنار فیلمنامه و کارگردانی ضعیف خیلی دیده نمی‌شود به‌عنوان مردی مبارز، خیرخواه و وطن‌دوست که به دلیل فعالیت‌هایش، به او لقب «رابین‌هود» اعطا شده است و قهرمان مردم فقیر به شمار می‌آید.

در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران این افراد با واژه «لوطی» شناخته می‌شوند، که این اسامی و لقب‌ها تاریخ ادبی واژگان خود را دارند، نمی‌شود با برداشت شخصی تاریخ رو تحریف کرد و تقلبی از زنانگی و مردانگی را به نمایش بگذاریم

بزرگترین ضعف کارگردان اینکه از حضور نویسنده‌ای حرفه‌ای در کنارش بهره نبرده است. او باید مثل حضور یک فیلمبردار حرفه‌ای در کنارش برای بخش کارگردانی از نویسندگان حرفه‌ای بهره می‌برد. ضعف در داستان‌پردازی در سریال مشهود است و هر چه پیش می‌رود بیشتر تاریخ را به سُخره می‌گیرد

لحن، حالت دیالوگ گفتن و فرم صورت و بازی #نگار_جواهریان به درد یکسری نقش‌های خاص می‌خورد و به هیچ عنوان نباید نقش‌ زن تاریخی #خاتون در دوره مشروطه را به او سپرد، یکی از اشتباهات بزرگ کارگردان انتخاب نگار جواهریان است و همچنین نقش شیرزاد (اشکان خطیبی) که به هیچ وجه در جای خود نیست

کارگردان باید می‌دانست که مفاهیم زنان مبارز در دوره مشروطه، مفهوم زن مطلقه، سقط جنین، ازدواج و عشق در دوره پهلوی اول بسیار متفاوت است با مفاهیم امروزی زنان فمینیست، طلاق عاطفی و جدایی و عشق.

ما در فیلم تاریخی حدود یک قرن پیش، به جای احساس و درک شخصیت تاریخی خاتون، یک دختر لوس فمینیست با اکت‌های امروزی که بازنمایی کننده دختر مدرن است را می‌بینیم

#نقد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.